Kolonoszkópia (vastagbéltükrözés)

Ismerje meg az MDC Clinic gasztroenterológiai szakrendelését!

A vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia) egy diagnosztikai módszer, amely a végbél, a szigmabél, a vastagbél illetve a vékonybél-vastagbél átmenet vizsgálatát szolgálja. A vizsgálat során betekintést nyerünk és pontosan diagnosztizáljuk a vastagbél teljes hosszának nyálkahártyáját, meghatározhatjuk az esetleges elváltozásokat, gyulladást, vérzések forrását vagy a szűkült bélszakasz állapotát. A vizsgálat közben lehetőség van a polypok eltávolítására, valamint a szövettani mintavételre. A vizsgálatot megelőzően laborvizsgálatokra van szükség.

Milyen esetben szükséges elvégezni a vastagbéltükrözést (Kolonoszkópia, colonoscopia)?

Szigorúan minden esetben, amikor a megszokottól eltérő változások állnak be az emésztésünkben, a székelésünkben, hasi fájdalmat tapasztalunk, nem komfortos a közérzetünk, amely panaszok összefüggésbe hozhatóak az étkezéssel. A tünetek nem válogatnak, kortól és nemtől függetlenül előfordulhatnak.

A legtöbbször előforduló panaszok:

• Elhúzódó hasi fájdalom,
  • Székelési szokás megváltozása,
  • Idült hasmenés vagy székrekedés,
  • Véres vagy fekete széklet,
  • Indokolatlan étvágytalanság és súlyvesztés,
  • Puffadás – szeles belek,
  • Rosszindulatú vastagbélbetegség gyanúja,
  • Vastagbélrák szűrés.

Hogyan kell felkészülni a vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia) vizsgálatra?

A vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia) mindenképpen hosszadalmas és szigorúan betartott előkészítést igényel a vizsgálat eredményessége érdekében, mivel azt csak a vastagbél teljes kitisztítása után tudjuk elvégezni. A béltisztításhoz speciális hashajtót használunk, amelyet a gyógyszertárból lehet kiváltani. Az ehhez szükséges receptet biztosítjuk a páciensek részére. A felkészülésnek több szakasza van:

1. A vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia) előtt 2 nappal:

A vizsgálat előtt 2 nappal már csak rostszegény ételeket (folyadék, levesek, tört burgonya, stb.) szabad fogyasztani.

Azoknak, akik hajlamosabbak a székrekedésre érdemes a vizsgálat előtti 3-4 napon csak pépes ételeket fogyasztani bőséges folyadékbevitel kíséretében.

2. A vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia) előtti napon:

A vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia) előtti napon reggel még fogyaszthat rostszegény reggelit, majd utána kell bevennie a gyógyszertárból kiváltott hashajtónak a felét.  Ezután délig kortyolgasson el minimum 1,5 -2 liter folyadékot, amely lehet víz, gyenge tea, szénsavmentes ásványvíz. Ebédre szigorúan már csak folyadékot fogyaszthat, amely lehet a levesnek csak a leve, megmelegítve. Kora délután kell bevenni a hashajtó másik felét, majd ezután estig ismét fogyasszon el 1,5 -2 liter folyadékot hasonlóképpen, mint délelőtt.

Ekkorra már beindul a vastagbél tisztulási folyamata, amely estig véget ér, így az éjszakát nyugodtan átaludhatja. A folyamat során több alakalommal fog a WC-re menni, ez természetes velejárója a tisztulásnak.

Este ételt már nem abszolút nem ehet, amennyiben nagyon éhes, szopogasson 1-2 szem szőlőcukrot, pár csepp mézet. Folyadékot szükség szerint fogyaszthat.

3. A vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia) vizsgálat napján

A vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia) napján, reggel szilárd táplálékot továbbra sem ehet, viszont elfogyaszthatja szokásos kávéját, és amennyiben mindennaposan szed gyógyszereket, azt is beveheti (pl. szívgyógyszerek, vérnyomáscsökkentők, asztma ellenes szerek, stb.) beveheti.

FONTOS!

Az elfogyasztható gyógyszerek közül kivételt képeznek és már 5-7 nappal a vizsgálat előtt tilos bevenni a véralvadásgátló gyógyszereket, mert szövetminta vétele esetén megnövelik a súlyos vérzés kockázatát, amit nehezen lehet csillapítani!

A vaskészítmények is mellőzni kell, mivel ezen készítmények megfeketítik a székletet, amely zavarhatják a vizsgálatot.

Amennyiben Ön cukorbetegségben szenved, azt előre közölnie kell a vizsgálatot végző orvosnak, mert a vastagbéltükrözés előkészítési időszakában felborulhat a szénhidrát-anyagcseréje, és szükség lehet a gyógyszer- vagy inzulinadagolás megváltoztatására is.

A fogyasztható gyógyszerek tekintetében a leghelyesebb, ha a páciens már napokkal a vizsgálat előtt megkérdezi a vizsgálatot végző orvosunkat, aki pontos tájékoztatást ad, hogy milyen gyógyszert lehet fogyasztani és mit kell szüneteltetni.

A vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia) menete

A vastagbéltükrözés az esetek többségében bal oldalfekvésben történik. Néhány ritka esetben a vizsgálat eredményessége céljából a vizsgálat közben a páciensnek a hátára kell fordulnia. A szakszerű asszisztensi és az orvos közreműködés mellet segítik a beteget a hátán való elhelyezkedésben, amely minden esetben a legnagyobb körültekintés és óvatosság mellett történik.  A vizsgálat során az endoszkópos eszközt óvatosan bevezetjük a végbélen keresztül, majd lassan és óvatosan továbbvezetjük a vastagbél teljes hosszában egészen a vastag- és vékonybél találkozásáig (vakbél, Bauchin-billentyű). A vastagbélnek a tüzetes átvizsgálását rendszerint az eszköz lassú, óvatos kihúzása közben végezzük.

A vastagbél kanyarulatait az eszköz könnyebb, szabadabb haladása érdekében levegő befúvásával tágítjuk, amely némi kellemetlen feszítő érzést okozhat.  Az endoszkópos eszközben található optikai fény és kamera segítségével a vastagbél teljes hosszát nagy pontossággal tudjuk vizsgálni. A kamera által közvetített képet a monitoron látjuk, így azonnal elemzésre kerül minden egyes szakasz.

Amennyiben szükséges, az endoszkópos eszköz segítségével apró szövetmintát tudunk venni a betegségre utaló elváltozásokból vagy polypok távolíthatók le az alapjukról. A vastagbéltükrözés során nyert szövetminta jelentősen járul hozzá a pontos diagnózis és terápia felállításához.

A vizsgálat befejezését, nyugodt környezetben történő rövid megfigyelés, pihenés követi.

Bódításban, altatásban végzett vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia)

Lehetőség van az úgynevezett teljes fájdalom és kellemetlenségmentes vastagbéltükrözésre is. A vizsgálat közbeni kellemetlen érzések és esetleges fájdalom elkerülése céljából a vizsgálatot megelőzően, a páciens kérésére intravénás bódító-fájdalomcsillapító adunk be vagy altatást végzünk.

A tapasztalatok alapján az intravénás bódító-fájdalomcsillapító használata a legelterjedtebb.

Az intravénás bódító-fájdalomcsillapító egy éber szedációs állapot idéz elő, amelynek a legnagyobb előnye, hogy a páciens nem érez semmiféle kellemetlenséget, de a vizsgálat közben mégis megmarad a páciens és az orvos közti kommunikáció, ellentétben az altatással, ahol is megszűnik a kommunikáció.

Az ilyen típusú beavatkozásnak van egy megelőző, felkészítő protokollja, amelyről a vizsgálatot megelőzően tájékoztatjuk.

A bódításban vagy altatásban végzett vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia)  után a páciens a stabil éber állapot eléréséig pihenő szobában tölti az idejét. Ez alatt az idő alatt folyamatosan monitorozzuk majd a végén az altatóorvos és a vizsgáló gasztroenterológus szakorvos engedélyével bocsátjuk el.

Bódításban vagy altatásban történő vizsgálatok után kísérő szükséges!

A vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia) után:

A vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia) után lelet kiértékelését szakorvosaink végzik, majd a páciensnek átadjuk a jól értelmezhető leleteit, tájékoztatjuk a vizsgálat menetéről (mekkora bélszakaszt sikerült áttekinteni), eredményéről (van-e ezen a szakaszon nyálkahártya-eltérés, gyulladás, fekély, daganat, vérzés, történt-e szövettani mintavétel vagy polyp-eltávolítás). és amennyiben szükséges, úgy meghatározásra kerül a kezelés menete.

Szövettani vizsgálat esetében 10-14 nap múlva várható az eredmény.

Az intravénás bódító-fájdalomcsillapító alkalmazása esetén az injekció hatása 2-3 órán át még fennmaradhat, ezért a páciensnek csak kísérővel szabad haza távozni, valamint gépkocsit nem szabad vezetni.

A vastagbéltükrözést követően a páciens az otthonában a megszokott módon táplálkozhat. Javasolt a néhány órás pihenés. A szokásos napi tevékenységet a vizsgálattól számítva 6-12 órával később megkezdheti.

A vastagbéltükrözésnek vannak-e szövődményei, kockázatai?

Általánosságban kijelenthető, hogy az endoszkópos diagnosztikai vizsgálatok pontossága egyértelműen felülmúlja a vizsgálatokkal járó esetleges kellemetlenségeket, valamint a ritkán előforduló szövődmények kockázatát.

A magas-fokúan képzett, tapasztalt szakorvosok és a modern vizsgálati eszközök, diagnosztikai berendezések alkalmazása esetében a vastagbéltükrözés (Kolonoszkópia, colonoscopia) egy rutinszerű és biztonságos vizsgálat.

Az egyik leggyakoribb kellemetlenség, hogy az előkészítés alkalmával, az intenzív hashajtás következtében, az arra hajlamos embereknél enyhe aranyeres panaszok alakulhatnak ki, amely konzervatív úton lehet kezelni.

A vastagbéltükrözés alatt történt szövettani mintavétel után kisebb-nagyobb utóvérzés lehetséges.

Ritka, de veszélyes kockázat, amikor az eleve gyenge, beteg, gyulladt vagy daganatos vastagbélfal megsérül, kilyukad. Ebben az esetben azonnali műtétre van szükség.

Az endoszkópos vizsgálathoz kapott injekció esetén is ritka esetekben előfordulhat allergiás reakció.

Jelentős vastagbélszűkületet okozó elváltozás esetén, a hashajtás alkalmával előfordulhat, hogy bélelzáródás alakul ki, ami sürgős műtétet tehet szükségessé.

Az MDC Clinic Egészségügyi Központban a vastagbéltükrözést (Kolonoszkópia, colonoscopia) végző szakorvosaink felkészülten és professzionálisan kezelik a felmerülő kockázatosabb helyzeteket, így pácienseink biztos kezekben érezhetik magukat még akkor is, ha nem várt események lépnek fel a vizsgálat során.

A vastagbéltükrözés előtti szakorvosi konzultáción minden esetben tájékoztatni kell az orvost a szívbillentyű-betegség meglétéről. Ez esetben szükség lehet arra, hogy a páciens a vizsgálat előtt antibiotikumot szedjen.

A vastagbéltükrözéssel kapcsolatos fontos információk:

• A beavatkozás közben, az endoszkópos eszköz könnyebb haladása érdekében levegőt juttatunk a vastagbélbe, amely később puffadást eredményezhet, és szélgörcsei lehetnek, amely a gázok távozásával megszűnnek. A befújt levegő vastagbéltükrözés közben is távozhat, ez természetes velejárója a vizsgálatnak.
  • A vizsgálat alkalmával történő szövettani mintavétel esetén előfordulhat, hogy a vastagbéltükrözés utáni első székeléskor a székletben kevés vérzés észlelhető, amely normális jelenség. Tartós vagy nagyobb mennyiségű vérzést esetén jelezze kezelőorvosának!
  • Amennyiben a páciens a vizsgálathoz bódító hatású injekciót kapott, úgy a vastagbéltükrözés után 1-2 órás pihenésre, megfigyelésre lehet szükség, amely a klinikánkon nyugodt környezetben valósul meg.
  • Abban az esetben, ha a páciens gépjárművel érkezik a vizsgálatra, és a vizsgálathoz bódító hatású injekciót szeretne, akkor javasolt, hogy hozzon magával kísérőt és a kísérő vezessen hazafelé.
  • Amennyiben a vizsgálatot követő napokban erős hasi görcsök, fokozódó hasfájás, láz lép fel, úgy a páciensnek azonnal a kezelőorvoshoz kell fordulnia.
  • A vastagbéltükrözést követően érdemes néhány órát pihenni, és bőséges mennyiségű folyadékot fogyasztani, a hashajtás következtében elvesztett víz pótlására.

Amennyiben szeretne egy szűrővizsgálatot, ne habozzon, a saját egészsége megőrzése érdekében jelentkezzen be minél előbb!

A vastagbéltükrözést (Kolonoszkópia, colonoscopia) a legrövidebb határidővel,

1 héten belül elvégezzük Önnek.

Tegye fel kérdéseit munkatársunknak vagy foglaljon időpontot telefonon keresztül!

Online időpontkérő felületünk segítségével kiválaszhatja az Önnek legmegfelelőbb időpontot!

Nekünk fontos az Ön egészsége! Legyen Ön is partner ebben!

x

Elfogadom Adatvédelmi központ